Herinrichting: nodig voor de verkeersveiligheid
De gemeente is bezig om Swifterbant klaar te maken voor de toekomst: een dorp dat uitbreidt, het sociaal karakter behoudt en veilig blijft. Er komt onder meer een Multifunctioneel Centrum (MFC) en de nieuwe woonwijk Swifterbant-Zuid. Er is bedrijvigheid vanuit bedrijventerrein Spelwijk en er zijn agrariërs aan het werk. Met zoveel nieuwe ontwikkelingen is het nodig om de wegen opnieuw in te richten, zodat het met alle nieuwe inwoners en bedrijvigheid toch een veilige plaats blijft om te wonen en leven. De gemeente pakt de infrastructuur van de wegen in Swifterbant aan.
Samen met ondernemers en inwoners
Voor het ontwerpen van de plannen heeft de gemeente drie bijeenkomsten belegd. Tijdens deze avonden is met inwoners en ondernemers gesproken en gezocht naar een toekomstbestendige inrichting met zoveel mogelijk draagvlak. Belangrijke uitgangspunten voor het ontwerp zijn een vrijliggend fietspad voor twee richtingen en een weginrichting die geschikt is voor vrachtverkeer en landbouwverkeer. De wegen rondom Swifterbant-Zuid vallen straks binnen de bebouwde kom en krijgen een maximumsnelheid van 50 km/u. De weg wordt ook geschikt voor zwaar verkeer en elke rijbaan wordt 3,5 meter breed.
De veranderingen aan de wegen op een rij
Biddingweg: bredere weg en vrijliggend fietspad
De Biddingweg wordt krijgt twee rijbanen van 3,5 meter. Hiernaast komt een vrijliggend fietspad vanaf de Bisonweg tot de Dronterringweg. Dit fietspad wordt 3,5 meter breed.
Kruisingen Biddingweg-Bisonweg-Bosweg met rotondes
Over de kruising van de Biddingweg met de Industrieweg is lang nagedacht. Alles is in overweging genomen en uiteindelijk is gekozen voor een rotonde. De rotonde bij de Biddingweg-Bisonweg passen we aan om deze veiliger te maken. Ook de kruising Bisonweg-Bosweg wordt een rotonde. De rotondes krijgen brede rijstroken en ruime bogen. Daardoor zijn deze ook geschikt voor vrachtwagens en landbouwvoertuigen.
T-kruisingen bij Swifterbant-Zuid en Bloemenzoom
De kruisingen van de Biddingweg met Swifterbant-Zuid en Bloemenzoom worden T-kruisingen met een zogenoemde ‘middengeleider’. Een middengeleider is een kleine verhoging die twee wegen van elkaar scheidt.
Planning en contact
Al sinds 2020 vinden er gesprekken plaats met omwonenden en ondernemers van het gebied over de herinrichting van Spelwijk, Biddingweg en Bisonweg. In 2022 was het plan klaar en heeft het college van burgemeester en wethouders een besluit genomen. Over het kruispunt Biddingweg-Industrieweg is later een besluit genomen.
In 2024 wil de gemeente een aannemer contracteren en een definitief ontwerp maken voor Spelwijk/Biddingweg. Naar verwachting worden de veranderingen aan de wegen in 2025 uitgevoerd. In 2026 kunnen dan de fiets- en wandelpaden in het bos en de paardenweides worden verbeterd/aangelegd.
Heeft u vragen? Stuur dan een e-mail.