Privacyverklaring gemeente Dronten
Privacy
Dit is de privacyverklaring van gemeente Dronten. In deze privacyverklaring vindt u algemene informatie over hoe de gemeente omgaat met uw persoonsgegevens en welke rechten u hebt op het gebied van privacy.
Wij verwerken voor verschillen taken persoonsgegevens. Dit doen wij op basis van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). In deze verklaring leest u hoe wij omgaan met uw persoonsgegeven en wat uw rechten zijn.
Wij hechten veel waarde aan privacy en gaan zorgvuldig en vertrouwelijk met uw persoonsgegevens om. Onze privacydoelstellingen zijn:
- wij gebruiken uw persoonsgegevens op een zorgvuldige manier;
- wij gebruiken uw persoonsgegevens alleen voor het doel waarvoor u ze heeft achtergelaten;
- wij zorgen dat uw persoonsgegevens correct en juist worden gebruikt;
- wij bewaren uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is of zo lang dat op basis van de vastgestelde bewaartermijn nodig is.
Let op: Deze verklaring kan aangepast worden. Wij raden u aan om deze pagina regelmatig te bekijken. Nieuwe wet- en regelgeving of andere ontwikkelingen kunnen ervoor zorgen dat wij werkprocessen aanpassen. Dit kunnen ook aanpassingen zijn in de manier waarop wij omgaan met uw persoonsgegevens.
De belangrijkste wet- en regelgeving met betrekking tot het gebruik van uw persoonsgegevens is vastgelegd in de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
Wij hebben als gemeentelijke organisatie wettelijke taken en verplichtingen. Om deze taken en verplichtingen te kunnen uitvoeren is het nodig dat wij uw persoonsgegevens gebruiken.
Voorbeeld wettelijke taak en verplichting:
- Het aanvragen van een paspoort of het aanvragen van een omgevingsvergunning. Ook bij onderwerpen als uitkeringen, belastingen, veiligheid en zorg gebruiken wij persoonsgegevens.
Wij kunnen verschillende persoonsgegevens gebruiken. Dit kunnen uw naam, adres, woonplaats en / of telefoonnummer zijn. Het kan ook zijn dat wij uw burgerservicenummer of bijzondere persoonsgegevens gebruiken.
Voorbeeld bijzondere persoonsgegevens:
- Gegevens over een lichamelijke of geestelijke beperking.
Deze ‘bijzondere persoonsgegevens’ krijgen extra bescherming en gebruiken wij alleen wanneer de wet ons deze ruimte geeft.
In bepaalde gevallen is de AVG niet (helemaal) van toepassing. Dit kan het geval zijn indien er voor de omgang met uw persoonsgegevens bij sommige diensten of producten andere regels gelden, bijvoorbeeld de Jeugdwet, de Wmo en de Wet BRP.
De Autoriteit Persoonsgegevens treedt op als toezichthouder op het gebied van privacy en de bescherming van persoonsgegevens.
U heeft op basis van de AVG een aantal rechten waarvoor u contact op kunt nemen met de gemeente.
Recht op inzage
U heeft het recht op inzage in uw persoonsgegevens. Dat houdt in dat u ons kunt vragen of wij persoonsgegevens van u hebben vastgelegd en zo ja, welke. U kunt alleen een overzicht krijgen over de gegevens die over uzelf gaan.
Recht op verbetering, aanvulling en afscherming
Staan er fouten in uw persoonsgegevens of zijn de gegevens niet compleet? Dan heeft u het recht op verbetering en/of aanvulling van die gegevens. Dat houdt in dat u ons kunt vragen om uw persoonsgegevens te verbeteren en/of aan te vullen. Ook kunt u ons vragen om uw gegevens tijdelijk af te schermen. Als de gegevens inderdaad foutief of niet compleet zijn, zorgen wij ervoor dat dit wordt aangepast. Als we dit hebben gedaan, zijn wij verplicht om deze gegevens ook door te geven aan organisaties waar wij eerder uw gegevens mee hebben gedeeld.
Recht op verwijdering
U heeft het recht op verwijdering. Dat houdt in dat u ons in een aantal gevallen kunt vragen om uw persoonsgegevens te verwijderen. Wij verwijderen uw gegevens als u terecht aan geeft dat de gegevens niet kloppen, niet volledig zijn, niet (meer) nodig zijn of volgens de wet niet mogen worden gebruikt of vernietigd moeten worden. Als de gegevens worden verwijderd, geven wij dit ook door aan andere organisaties die uw gegevens ontvangen. Uw gegevens worden dan ook aangepast bij die organisaties. Wij kunnen uw gegevens niet verwijderen als het gaat om gegevens in de verplichte registers (zoals in de basisregistratie personen (BRP)) of als de wet zegt dat we deze moeten bewaren.
Recht op beperking van gebruik
U heeft het recht op beperking van het gebruik van uw persoonsgegevens. Dat houdt in dat u ons in een aantal gevallen kunt vragen om het gebruik van uw persoonsgegevens te beperken. Dit betekent dat we de gegevens wel bewaren, maar dat we ze niet verder gebruiken voor een specifiek doel. Dit kan alleen wanneer:
- u vindt dat de gegevens niet kloppen;
- u vindt dat wij uw gegevens (tijdelijk) niet gebruiken zoals het in de wet staat maar u niet wil dat de gegevens verwijderd worden;
- wij de gegevens niet meer nodig hebben, maar u wel voor bijvoorbeeld een juridische procedure of eis.
Recht van bezwaar
U heeft het recht van bezwaar. Dat houdt in dat u ons in een aantal gevallen kunt vragen om uw persoonsgegevens niet meer te gebruiken. Dit kan alleen wanneer wij uw persoonsgegevens verwerken op basis van de grondslag: een taak van algemeen belang of een gerechtvaardigd belang (uit artikel 6 van de AVG).
Recht om persoonsgegevens over te dragen
U heeft het recht om persoonsgegevens over te laten dragen. Hiermee kunt u regelen dat wij uw gegevens doorgeven aan een andere organisatie. Het gaat om gegevens waarvoor u toestemming heeft gegeven of omdat we een overeenkomst met u hebben afgesloten. Het gaat hier alleen om digitale gegevens en niet om papieren dossiers. Wij kunnen echter niet aan een dergelijk verzoek voldoen wanneer wij een publieke taak uitvoeren of moeten voldoen aan een wettelijke verplichting. Bij de gemeente komt dit daarom niet vaak voor.
U kunt gebruikmaken van uw privacyrechten. Dit doet u door het formulier op onze website in te vullen. Met dit formulier vraagt u informatie op over hoe wij met uw persoonsgegevens omgaan of geeft u een wijziging in uw persoonsgegevens door.
Wij beoordelen een verzoek binnen vier weken. Als wij niet aan uw verzoek voldoen, laten wij u weten waarom. Wilt u gebruik maken van uw rechten? Maak dan een afspraak bij de gemeente om langs te komen. U kunt uw verzoek ook digitaal indienen. U moet hier voor eerst inloggen met DigiD.
Het kan zijn dat uw verzoek (gemotiveerd) wordt afgewezen. Bent u het daar niet mee eens? Dan kunt u bezwaar maken bij de gemeente of een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). De contactgegevens hiervoor vindt u hieronder, bij:
‘Met wie kan ik contact opnemen als ik vragen of klachten hebt over het gebruik van mijn persoonsgegevens?’.
Wij delen uw persoonsgegevens niet zomaar met andere partijen. Wij delen alleen uw persoonsgegevens met een andere partij als dit nodig is voor de uitvoering van wettelijke taken en verplichtingen. Dit kan het geval zijn met partijen zoals de Politie, het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB), de Belastingdienst of Veilig Thuis. Deze partij is dan zelf verantwoordelijk voor de omgang met uw persoonsgegevens.
In bepaalde gevallen kan een andere partij uit naam van ons een opdracht of dienst uitvoeren. Het kan zijn dat bij de uitvoering van deze opdracht of dienst persoonsgegevens worden gebruikt. Deze partijen worden ‘verwerkers’ genoemd. Verwerkers zijn bijvoorbeeld incassobureaus, cloud- en hostingdiensten en IT-dienstleveranciers. Met deze partijen hebben wij een (verwerkers-) overeenkomst afgesloten waarin wij afspraken maken over het gebruik en beveiliging van de persoonsgegevens. In dit geval blijven wij wel verantwoordelijk voor het gebruik van uw persoonsgegevens.
Uw persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan noodzakelijk is. Wanneer voor persoonsgegevens een wettelijk bewaartermijn geldt, bewaren wij uw gegevens niet langer dan wettelijk vastgelegd.
Voor de meeste informatie die de gemeente vastlegt, geldt een wettelijk bewaartermijn die voortvloeit uit de Archiefwet 1995 en de selectielijst van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG).
Wij vinden de bescherming van uw persoonsgegevens belangrijk. Wij hebben daarom passende (beveiligings-)maatregelen genomen om uw persoonsgegevens te beschermen. De gemeente houdt zich aan de normen van de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO).
De gemeente gaat zorgvuldig met uw persoonsgegevens om. Toch kan er een datalek ontstaan. Er is sprake van een datalek als gegevens bij de verkeerde persoon terechtkomen of door een fout verloren raken. Denkt u dat er sprake is van een datalek? Meld dit dan zo snel mogelijk via fg@dronten.nl of privacy@dronten.nl.
Wij zijn verantwoordelijk voor de omgang met uw persoonsgegevens. Wie zijn wij? Wij zijn de burgemeester, het college van burgemeester en wethouders (college van B en W) en de gemeenteraad.
De burgemeester is verantwoordelijk voor alle persoonsgegevens die worden gebruikt voor de veiligheid. De gemeenteraad is verantwoordelijk voor alle persoonsgegevens die worden gebruikt bij de griffie, de raadscommissie en personeel van de gemeenteraad. Het college van B en W is verantwoordelijk voor de rest van de persoonsgegevens die worden gebruikt.
Onze organisatie kent ook nog andere onderdelen die zelf verantwoordelijk zijn voor de omgang met uw persoonsgegevens, bijvoorbeeld de Commissie voor de Bezwaarschriftenprocedure. Deze organisaties controleren en adviseren de burgemeester, het college van B en W en de gemeenteraad vanuit verschillende vakgebieden. Voor de uitvoering van de controles en het geven van adviezen kunnen zij uw persoonsgegevens ontvangen.
Ja, wij maken gebruik van cookies. Onze cookies slaan geen persoonsgegevens op en verwerken alleen functionele informatie om de website goed te laten werken.
Wij werken momenteel aan een nieuwe register van verwerkingen. In het register van verwerkingen leggen wij vast welke categorieën van persoonsgegevens wij verwerken en voor welke processen wij dat doen. Ook wordt hier in vermeld op welke juridische basis / grondslag wij de verwerking van uw persoonsgegevens baseren. Bijzondere persoonsgegevens verwerken wij alleen als dat noodzakelijk is voor de uitvoering van onze wettelijke taken.