Vliegtuigwrak uit WO II in het Van Veldhuizenbos

Recent onderzoek van het Ministerie van Defensie en de Explosieven Opruimingsdienst (EODD) heeft aangetoond dat de aangetroffen metaalresten in het Van Veldhuizenbos zeer waarschijnlijk afkomstig zijn van een Brits vliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog. Het gaat vermoedelijk om een Avro Lancaster-bommenwerper. Defensie heeft een positief advies afgegeven voor de berging van het wrak, die gepland staat voor november 2025. De berging zelf zal ongeveer zes weken duren.

Veelgestelde vragen

De berging vereist uitgebreide voorbereidingen, zoals vergunningen, het vrijmaken van het terrein en het uitvoeren van flora- en faunaonderzoeken. De planning en uitvoering moeten zorgvuldig gebeuren om de veiligheid te waarborgen.

Het is mogelijk dat er munitie of schadelijke stoffen in het wrak aanwezig zijn. Daarom is de berging van groot belang voor de veiligheid en het milieu. Zolang het wrak onaangeroerd blijft, is er geen gevaar voor de omgeving.

Het vrijmaken van het perceel is noodzakelijk om veilig toegang te krijgen tot het wrak en om de berging goed uit te kunnen voeren. Dit gebeurt met inachtneming van de natuur en er wordt eerst een flora- en faunaonderzoek uitgevoerd.

De extra beveiliging is geplaatst om ervoor te zorgen dat het terrein veilig blijft tot de berging plaatsvindt. Dit helpt om ongewenste toegang tot het gebied te voorkomen en mogelijke risico’s te minimaliseren.

Er kunnen tijdelijke ongemakken zijn, zoals geluid en transportbewegingen, maar we proberen deze overlast zoveel mogelijk te beperken. De gemeente zal de omwonenden tijdig informeren over eventuele werkzaamheden.

De berging zelf duurt ongeveer zes weken. Echter, de voorbereidende werkzaamheden zullen al eerder beginnen, zoals het vrijmaken van het perceel en het opzetten van het werkterrein.

De gevonden wrakdelen en eventuele munitie zullen worden verwerkt en afgevoerd volgens de richtlijnen van Defensie en de Explosieven Opruimingsdienst. In overleg met Defensie kijken we of er wrakdelen getoond kunnen worden aan belangstellenden.

Het vliegtuigwrak kan munitie of schadelijke stoffen bevatten die op de lange termijn een risico vormen voor de veiligheid en het milieu. Bovendien kan de aanwezigheid van metaalresten in de bodem een negatieve invloed hebben op flora en fauna.

Op basis van de metaalresten en de resultaten van de onderzoeken uitgevoerd door Defensie, is vastgesteld dat het zeer waarschijnlijk om een Brits vliegtuig van het type Avro Lancaster gaat.

Nee, zolang het wrak onaangeroerd blijft, is er geen direct gevaar voor omwonenden. Met de geplaatste hekken en bebording zorgen we ervoor dat het gebied veilig blijft.

De totale kosten voor de berging worden voor het grootste deel vergoed door het Nationaal Programma Berging Vliegtuigwrakken. De gemeente draagt een klein bedrag bij om het project te realiseren.

Als er menselijke resten worden gevonden, zal Defensie in samenwerking met experts zorgen voor een respectvolle behandeling en identificatie. Natuurlijk worden de nabestaanden waar mogelijk geïnformeerd.

Het Rijk draagt € 750.000 bij via het Nationaal Programma Berging Vliegtuigwrakken. De gemeente draagt zelf € 50.000 bij aan de kosten.

De berging zelf wordt uitgevoerd door specialisten. Omwonenden kunnen via de website van de gemeente de voortgang van het project volgen en zullen op de hoogte worden gehouden van belangrijke ontwikkeling.

Ja, door de geschiedenis van Flevoland als drooggelegde zeebodem, worden er soms vliegtuigwrakken gevonden uit de Tweede Wereldoorlog. De laatste keer was in het Ketelmeer in 2014.

De gemeente heeft een bedrag van € 800.000 gereserveerd, waarvan het grootste deel door het Rijk wordt vergoed. Mochten de kosten hoger uitvallen, dan zal er opnieuw overleg plaatsvinden met het Rijk.

De berging wordt uitgevoerd door specialisten van Defensie, die ruime ervaring hebben met dergelijke operaties. Strikte veiligheidsmaatregelen worden genomen om ervoor te zorgen dat het werk veilig verloopt.

Updates over de voortgang van de berging zullen beschikbaar zijn op deze pagina.

Het identificeren van metaalresten vereist grondig onderzoek en verschillende bodemonderzoeken. De locatie, de diepte van de objecten en het soort materiaal spelen hierbij een rol. Dit proces nam enige tijd in beslag om een nauwkeurige identificatie te kunnen doen.

Omwonenden worden regelmatig geïnformeerd via de gemeentelijke website en indien nodig via direct contact, zoals brieven of een informatiebijeenkomst.

De berging wordt uitgevoerd door specialisten van Defensie.

Ja, na de berging zal het terrein worden hersteld en opnieuw beplant indien nodig. De gemeente zorgt ervoor dat het gebied in zijn oorspronkelijke staat wordt teruggebracht, met aandacht voor de natuur.

Als er beschermde diersoorten worden ontdekt, zullen de werkzaamheden worden aangepast om hun leefgebied te beschermen. De gemeente zal hiervoor de nodige maatregelen treffen, mogelijk start de berging dan later.

Als de geplande startdatum om welke reden dan ook wordt uitgesteld, zal de gemeente de nieuwe planning communiceren met omwonenden en belanghebbenden. Veiligheid en zorgvuldigheid staan voorop.

Het gebied rondom de berging zal tijdelijk afgesloten worden, wat enige impact kan hebben op recreatieve activiteiten in de directe omgeving. Alternatieve routes of wandelpaden zullen worden aangegeven.

Ja, voor de berging van het vliegtuigwrak zijn diverse vergunningen nodig, zoals milieuvergunningen en mogelijk ook een vergunning voor het kappen van bomen. De gemeente werkt aan de voorbereiding van deze vergunningen.

Binnen het Nationaal Programma Berging Vliegtuigwrakken, worden gemiddeld drie vliegtuigen per jaar in Nederland geborgen, waarbij veiligheid en piëteit vooropstaan.

Een zeefinstallatie wordt gebruikt om de afgegraven grond te filteren, zodat alle wrakdelen, munitie en andere objecten zorgvuldig worden verzameld en verwerkt.

De berging wordt uitgevoerd door gespecialiseerde teams van Defensie, dus vrijwilligerswerk is helaas niet mogelijk. Wel kunt u de voortgang van het project online volgen.

De BIDKL is verantwoordelijk voor de opsporing, berging en identificatie van vermiste Tweede Wereldoorlog slachtoffers en het bergen en identificeren stoffelijke resten. De BIDKL is betrokken omdat er mogelijk nog stoffelijke resten in het vliegtuigwrak aanwezig kunnen zijn.

In dit geval zijn er drie bodemonderzoeken uitgevoerd tussen december 2022 en juni 2023. Het aantal onderzoeken hangt af van de complexiteit en omvang van de vondst.

De gemeente is verantwoordelijk voor het coördineren van het project, het aanvragen van vergunningen, het informeren van inwoners en het bijdragen aan de kosten. Defensie voert de technische aspecten van de berging uit.

Uit de onderzoeken blijkt dat het wrak geen direct gevaar vormt zolang het niet wordt verstoord. De extra maatregelen zoals hekken en bebording zijn genomen om het terrein veilig te houden tot de berging.

Het proces van voorbereiding, inclusief onderzoek, vergunningen en het vrijmaken van het terrein, kost tijd. Daarnaast moet rekening worden gehouden met andere projecten en beschikbaarheid van de benodigde specialisten.