Continue proactieve monitoring
We hebben een financiële rapportagestructuur opgebouwd. Dit maakt het mogelijk om altijd actueel inzicht te hebben in budgetten. Daarnaast hebben we voor personeels- en inhuurlasten een P-control rapportage ontwikkeld.
Vergroten wendbaarheid
Voor inzicht in toekomstige investeringen en de financiële impact hiervan hebben we een investeringsagenda opgesteld met daaraan gekoppeld een liquiditeitsprognose. In lijn met het collegeprogramma hebben we een concernplan en teamplannen gemaakt, waarmee we overwogen keuzes kunnen maken. Hierdoor kunnen we op basis van data en analyse vooruit kijken en anticiperen op ontwikkelingen. De gemeente blijft hierdoor wendbaar en robuust.
Borgen en beheersen
Deskundige adviseurs financiën en de businesscontroller voeren maandelijks budgetgesprekken met budgethouders. Hiermee creëren we rolduidelijkheid, eigenaarschap en verantwoording richting de gemeentesecretaris en stroomlijnen we het proces van begroten en verantwoorden. Deze werkwijze vormt de basis voor de planning & control cyclus van 2024.
Scenariodenken
Het leren scenariodenken is een hulpmiddel voor strategisch vermogen, met als doel om betere / scherpere keuzes te maken naar de toekomst toe. Dit heeft mooie resultaten opgeleverd, zowel in het klein als in uitgebreidere processen.
Hoewel de initiatieven om scenariodenken in te zetten, mooie resultaten hebben opgeleverd, moet de ambitie om dit in te zetten bij de ontwikkeling van nieuw beleid wel bijgesteld worden. In de praktijk is het niet haalbaar en wenselijk om het hulpmiddel altijd in te zetten. Wel is het scenariodenken een heel mooi hulpmiddel welke aan de toolbox van de gemeente Dronten toegevoegd is, en heeft het veel gebracht in de bewustwording van de noodzaak om vanuit de toekomst naar de keuze van vandaag te kijken.
Stevige financiële advisering en slagkracht op strategisch niveau
Door financieel strategische functies toe te voegen, hebben we onze slagkracht en ons strategisch vermogen versterkt (zie ook continue proactieve monitoring).
Actueel en adequaat financieel beleid
We hebben het gemeentelijk financieel beleid geactualiseerd. Daarnaast hebben we op het gebied van control beleid vastgesteld voor misbruik en oneigenlijk gebruik en hebben we een frauderisico-analyse opgesteld. In het resterende gedeelte van deze collegeperiode versterken we control op basis van het ‘three lines’ model en de implementatie van risicoleiderschap, onder leiding van een concerncontroller die in 2024 is geworven.
Structureren financiële middelen
Dronten groeit en dit heeft impact op de financiën. We streven daarom naar een begroting die klaar is voor de toekomst. De inzet van de afgelopen twee jaar was met name intern gericht en niet zichtbaar. Veranderingen kosten tijd, maar we hebben nu een punt bereikt waarmee we kunnen toewerken naar de gewenste reële SMART begroting waarin beleidsdoelen centraal staan.
In de resterende collegeperiode zetten we bij elk nieuw P&C product stappen richting een begroting die toekomstbestendig, begrijpelijk en transparant is voor onze inwoners en organisaties. Dit moet inzicht geven in hoe middelen een zo positief mogelijk effect hebben op onze maatschappelijke doelen.
We leveren de SMART programmabegroting 2025 en 2026 op als gestructureerde begrotingen met realistische keuzes voor de uitvoering van onze ambities, gelet op duidelijke beleidsdoelen, budgettaire ruimte en afstemming op capaciteit.
Tabel bij bouwsteen 7 – Robuuste financiën
Thema | Uitgevoerd | In uitvoering | Nog uit te voeren | Niet | Bijzonderheden |
Financieel strategische slagkracht versterken | √ | ||||
Continue monitoring | √ | ||||
Vergroten wendbaarheid | √ | ||||
Borgen en beheersen | √ | Start na start concerncontroller per mei 2024 | |||
Scenario denken | √ | Klaar wat wordt toegepast | |||
Stevig financieel advies + slagkracht: businesscontroller, financieel beleids- en advies rol in uitvoering, teamontwikkeling | √ | ||||
Adequaat financieel beleid | √ | √ | Uitgevoerd behalve nota Reserves en voorzieningen, dit doen we in 2024 | ||
Structureren financiële middelen | √ | Effect Gericht Sturen gestart, SMART begroting stap in Begroting 2025 en Begroting 2026 | |||
Informatievoorziening: kwaliteitsimpuls | √ | ||||
Informatievoorziening: nieuwe tussenrapportage | √ | ||||
Controle en beoordeling: rechtmatigheidsverantwoording | √ | Klaar voor verantwoording. | |||
Samenwerking regio | √ | Loopt wonen, rijk in uitvoering | |||
Integrale investeringsagenda | √ | O.a. liquiditeitsprognose gemaakt |