Vertraging in uitbetaling uitkeringen
Belangrijk: Door een fout zijn de uitkeringen op vrijdag 7 maart 2025 niet uitbetaald. Ze worden op maandag 10 maart 2025 alsnog uitbetaald.
Mocht u dit weekend in nood zijn, neem dan contact op met de noodhulp van Burgers in de Knel:
E-mail meldpunt@burgersindeknel.nl
Telefoon/WhatsApp: 06-19583409
Onze excuses voor het ongemak.
Het verhaal van Aysegül Genc
DRONTEN – Aysegül Genc is coördinator bij Huis voor Taal. ‘Volgend jaar vieren we ons 10-jarig bestaan, vertelt ze. ‘Bij het Huis voor Taal helpen we inwoners uit de gemeente Dronten bij het verbeteren van hun basisvaardigheden voor taal, rekenen en digitalisering.’ Het aantal hulpvragen groeit nog steeds en ze worden ook steeds diverser. ’Dan is er ook nog een grote groep die hulp nodig heeft maar zich ervoor schaamt om de vraag te stellen. En die groep willen we heel graag motiveren een stap naar hulp te zetten.’
Kleine en haalbare doelen
Het Huis voor Taal doet er alles aan om die stap zo klein mogelijk te maken. ‘Met ruim 100 vrijwilligers proberen we de zelfredzaamheid van onze inwoners te vergroten. Dat begint altijd met een intake. Samen formuleren we dan de hulpvraag en spreken we één of meerdere doelen die erbij passen.’ Die doelen zijn altijd klein en haalbaar. ‘Dat is belangrijk, ‘benadrukt Aysegül. ‘Want alleen dan lukt het om je motivatie vast te houden. Voor ons is elke hulpvraag en elke deelnemer uniek. Dat betekent dat we veel (les)methodes zelf ontwikkelen, passend bij de hulpvraag.’
Ons doel is juist dat we iemand leren het zelf te doen
Ayseül Genc, coördinator bij Huis voor Taal

Duurzaamheidsbox
‘Tijdens de energiecrisis kregen we veel vragen over de hoge energierekening en energie besparen. Toen wisten we daar nog niet zoveel van. Ook kenden veel inwoners het Energieloket niet. Dus zochten we de samenwerking op met het Energieloket en de energiecoaches. Met hun hulp hebben we begin 2024 zelf materialen ontwikkeld, zoals de duurzaamheidsbox. Hiermee vertellen we onze deelnemers en vrijwilligers hoe ze in kleine stappen zelf energie kunnen besparen. Door bijvoorbeeld led-lampen te gebruiken en kokend water in een thermoskan te bewaren. Zo hoef je niet steeds de cooker of je waterkoker opnieuw in te schakelen bij elk nieuw kopje thee. Of we nemen een groep deelnemers mee naar het Energieloket. Ze leren dan hoe ze zelf daar om hulp en gratis energiebesparende materialen kunnen vragen.
Ook wijzen we deelnemers op de energiecoach. Die komt bij inwoners thuis om hen te helpen energie te besparen. We hebben regelmatig contact met elkaar, ook om ervaringen uit te wisselen. Zijn er bijvoorbeeld nieuwe energiebesparende middelen bij het energieloket? Dan wijzen we onze deelnemers daarop,’ vertelt Aysegül.
Verbinden
Maar het komt ook voor dat het Huis voor Taal niet kan helpen. ‘Ons netwerk is groot en dat moet ook, want we willen inwoners graag verbinden met een partner als wij niet kunnen helpen.’ In dat netwerk en die verbinding moet je blijvend investeren. Het Huis voor Taal doet dat op verschillende manieren: ’We organiseren regelmatig thematafels voor onze deelnemers en vrijwilligers. Een partner deelt dan kennis over een specifiek thema. Laatst hebben we bijvoorbeeld een buurtsportcoach uitgenodigd die vertelde over de sportmogelijkheden in de gemeente Dronten. Of we nemen deelnemers mee op een reisje met de Buurtbus, want veel inwoners kennen het bestaan ervan niet.
Ze kunnen dan zelf ervaren hoe het werkt; wat het kost, hoe je betaalt en waar je in en uit kan stappen. We zijn dus heel praktisch ingesteld en het lijkt misschien simpel, maar voor onze deelnemers werkt het echt. De ervaringen worden doorverteld en zo komen ze terecht bij andere inwoners. Dat is wat we willen bereiken,’ vertelt Aysegül.
Voor iedereen
Het Huis voor Taal is er voor iedereen. Maar Aysegül maakt zich zorgen over de toenemende hulpvragen: ‘Je leest het ook in de krant. Het percentage laaggeletterden in Nederland is toegenomen van 12% naar 18%. Veel mensen denken dat het dan gaat om anderstaligen zoals nieuwkomers, maar dat is maar een klein percentage. Ik hoop dat we bij kunnen blijven dragen aan het meer op niveau krijgen van onze taal.’ Gelukkig hoeft het Huis voor Taal zich geen zorgen te maken over het aantal vrijwilligers. ‘Het komt vaak voor dat een deelnemer uiteindelijk zelf vrijwilliger bij ons wordt. Ik heb bijvoorbeeld een taalgids uit Taiwan die ooit begon als deelnemer. Ze spreekt nu nog beter Nederlands dan ik,’ lacht ze.
Zelfredzaamheid
In de gemeente Dronten is de sociale cohesie sterk. Inwoners staan klaar voor elkaar. ‘Dat is mooi, maar soms ook een valkuil, vindt Aysegül. ‘Als een ander je altijd helpt, leer je niet om het zelf te doen. Ons doel is juist dat we iemand leren het zelf te doen. Want dat versterkt je gevoel van eigenwaarde en je zelfvertrouwen. Schaam je vooral niet als je iets zelf niet kan. Pak de regie over je eigen leven en zet die stap naar hulp. Bij ons is iedereen welkom!’
Loop ook eens binnen op een van de inloopmomenten van het Huis voor Taal in Biddinghuizen, Dronten of Swifterbant. Kijk voor meer informatie op https://www.flevomeerbibliotheek.nl/huisvoortaaldronten