Melding ongewenst gedrag verhuurder
Zoekt of huurt u een woning van een verhuurder? En vindt u dat de verhuurder discrimineert of intimideert? Rekent uw verhuurder een te hoge borg of oneerlijke servicekosten? Houdt uw verhuurder zich niet aan het woningwaarderingsstelsel (WWS) of wordt uw huur meer verhoogt dan de wettelijke toegestane huurverhoging? Dan kunt u ongewenst gedrag van verhuurders melden.
Lees hier meer over de Wet Goed Verhuurderschap of bekijk een video met uitleg over de Wet Goed Verhuurderschap. Lees hier meer over de Wet betaalbare huur, of bekijk een video met uitleg over de Wet betaalbare huur.
U kunt ongewenst gedrag van een verhuurder melden als:
- u een particuliere huurwoning zoekt (niet van een woningcorporatie);
- u een woning huurt van een particuliere verhuurder of verhuurbemiddelaar. Een verhuurbemiddelaar brengt huurders in contact met particuliere verhuurders;
- u een buitenlandse werknemer bent met een werk-huurcontract. U werkt en woont dan via een uitzendbureau;
- u een woning van de OFW huurt. Meld uw klacht dan bij hen. OFW handelt uw klacht zelf af. Voor klachten op het gebied van maximale huurprijzen en huurprijsverhoging van OFW kunt u wel bij dit meldpunt terecht.
U kunt ongewenst gedrag melden in de volgende situaties:
De verhuurder:
- discrimineert u;
- bedreigt u of maakt u bang;
- vraagt te hoge borg (meer dan 2 maanden kale huur);
- brengt te hoge servicekosten in rekening;
- maakt geen schriftelijk huurcontract;
- houdt zich niet aan het woningwaarderingsstelsel (WWS);
- verhoogt uw huur met meer dan de wettelijk toegestane huurverhoging.
De verhuurder geeft u geen goede informatie over:
- uw rechten en plichten bij de huur van de woning (die niet in het huurcontract staan);
- de hoogte van de borg en wanneer u die terugkrijgt als het huurcontract stopt;
- informatie hoe u met de verhuurder in contact kunt komen;
- contactinformatie van het meldpunt ongewenst verhuurgedrag;
- hoeveel WWS-punten uw woning heeft;
- de servicekosten: u moet een compleet overzicht van de kosten krijgen.
De verhuurbemiddelaar:
- vraagt bemiddelingskosten aan u.
De melding kan zowel anoniem als persoonlijk worden ingediend. Dien je hem niet anoniem in? Dan hebben wij de volgende gegevens nodig:
- uw naam;
- adres;
- telefoonnummer;
- e-mailadres.
Verder hebben wij bij elke melding nodig:
- Gegevens van de verhuurder of de verhuurbemiddelaar waarover u de melding maakt;
- Het adres, als het om een woning gaat die u huurt of wilt huren;
- Beschrijving van de situatie. Als het kan met foto’s en bijlagen.
Let op! Een anonieme melding kan het onderzoek door de gemeente belemmeren. Wij kunnen dan namelijk geen extra informatie bij u opvragen.
U krijgt een bericht van uw melding of uw verzoek om handhaving. De gemeente beoordeelt uw melding zo snel mogelijk. Het is niet altijd mogelijk u daarover te informeren. Bijvoorbeeld omdat u de melding anoniem deed.
Bij een verzoek om handhaving moet u belanghebbende zijn. Een verzoek om handhaving kan niet anoniem worden gedaan. Meer informatie over wat een handhavingsverzoek inhoudt kunt u vinden op deze pagina.
De gemeente kan via dit meldpunt in concrete situaties hulp bieden en woningzoekenden en huurders zo nodig naar andere bevoegde instanties doorverwijzen.
Blijkt na uw melding dat de verhuur van de woning niet voldoet aan de regels? Dan kan de gemeente handhavend optreden tegen de verhuurder. De verhuurder kan bijvoorbeeld een boete krijgen.
U betaalt niets om een melding te doen en ook niet voor de afhandeling daarvan.