Informatie over laadpalen

Openbare laadpalen in de gemeente Dronten

Er komen steeds meer laadpalen voor elektrische auto’s in Nederland, waardoor het voor iedereen gemakkelijker wordt om elektrisch te rijden. Dronten bouwt mee aan dit laadnetwerk en doet dat samen met MRA-Elektrisch; een projectbureau dat namens de gemeenten in de provincies Flevoland, Noord-Holland en Utrecht elektrisch rijden in de regio stimuleert en werkt aan een dekkend netwerk van openbare laadpalen.

Op de laadkaart ziet u waar de openbare laadpalen staan. Deze worden met een blauw stekkersymbool weergegeven  . U kunt ook zien waar toekomstige laadpalen zijn bedacht, waar ze binnenkort geplaatst worden of welke voorbereid worden.

Hoe worden deze plekken bepaald?
De openbare laadpalen worden verspreid in de kernen van de gemeente Dronten geplaatst, dus in Biddinghuizen, Dronten en Swifterbant. Hierbij wordt gekeken naar logische plekken met een goede verdeling

in de buurten en wijken. Maar er wordt ook gekeken of laadpalen ook daadwerkelijk geplaatst en aangesloten kunnen worden, dus zijn er geschikte elektrakabels in de grond aanwezig, zijn er obstakels aanwezig en is er ruimte voor.

Op de laadkaart ziet u waar deze voorkeurslocaties zijn. Deze worden met een grijs stekkersymbool weergegeven  . We gebruiken de laadkaart als richtlijn, maar de precieze locatie van een laadpaal kan afwijken.

Worden er altijd bestaande parkeervlakken gebruikt?
Bij het zoeken naar een juiste locatie voor een laadpaal zal veelal gebruik worden gemaakt van bestaande parkeervakken. De gemeente gaat deze parkeervakken dan reserveren voor het laden van elektrische auto’s. Hiervoor wordt een zogenaamd verkeersbesluit opgesteld en gepubliceerd. Iedereen kan binnen zes weken bezwaar maken tegen het verkeersbesluit. Pas als het verkeersbesluit definitief is, plaatst de aanbieder de laadpaal.

Laden en parkeren in de gemeente Dronten
Een openbare laadpaal heeft veelal twee laadpunten waar iedereen met een elektrische of plug-in hybride auto en laadpas gebruik van kan maken. Op de parkeerplekken bij een openbare laadpaal mogen alleen elektrische of plug-in hybride auto’s parkeren om het voertuig op te laden. Als u hier parkeert, dan dient uw auto aangesloten te zijn op de laadpaal met het doel deze op te laden. Staat uw auto bij het opladen in een blauwe zone? Gebruik dan een parkeerschijf. Hoe lang u mag parkeren staat op borden aan de grenzen van de blauwe zone.

 

 

 

 

De openbare parkeervakken welke als laadplek dienen worden gekenmerkt door de plaatsing van het verkeersbord E8c ‘Parkeergelegenheid alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen’.

Deze kan eventueel gecombineerd zijn met een wit onderbord met daarop een tijdsbeperking of het aanwijzen van een links vak, een rechts vak of 2 vakken.

       

Als de geparkeerde auto die aan de laadpaal middels een laadkabel is gekoppeld geen elektrische of plug-in hybride auto betreft kan deze bekeurd worden.

Er is een verkeersbord geplaatst, maar het verkeersbord heeft maar 1 pijl?
In dit geval hebben wij maar 1 parkeervak speciaal gereserveerd voor het opladen van een elektrische auto. Het andere laadpunt is echter gewoon in bedrijf en daar kan ook geladen worden. Maar hier mag ook een niet elektrische auto parkeren. Dit om te voorkomen dat de parkeerdruk door de komst van de laadpaal toeneemt.

Als er meer e-rijders gebruik maken van de laadpaal kan ook de 2e laadvak gereserveerd worden door plaatsing van een verkeersbord met 2 pijlen.

Mag mijn auto blijven laden als deze opgeladen is?
Een laadvak is een parkeervak met een specifiek doel, in deze het opladen van een elektrische of plug-in hybride auto. Is uw auto volgeladen dan adviseren wij om het laadvak zo snel mogelijk vrij te maken voor een volgende auto. Zo kunnen zoveel mogelijk mensen het laadvak gebruiken.

Het onnodig bezet houden van een laadpaal wordt in de volksmond veelal ‘laadpaalkleven’ genoemd. Laadpaalkleven is in de basis niet verboden maar kan wel leiden tot (grote) ergernis bij ander E-rijders.
Om laadpaalkleven tegen te gaan, kunnen laadpaalexploitanten een bedrag in rekening brengen boven op de stroomprijs. Het kan dus voorkomen dat u bij een laadpaal een tweede, tijdsgebonden tarief betaalt boven op

de stroomprijs: het zogenaamde blokkeertarief. Bent u langer dan een bepaalde tijd aan het laden, dan betaalt u een bedrag per minuut dat u de laadpaal bezet houdt.

Ligt het laadvak in een blauwe zone met een tijdsbeperking of wordt er bij het vak zelf een tijdsbeperking aangegeven? Gebruik dan een parkeerschijf. Overschrijding van de parkeerduur kan resulteren in een boete.

Een laadvak is een parkeervak met een specifiek doel, in deze het opladen van een elektrische of plug-in hybride auto. Is uw auto volgeladen dan adviseren wij om het laadvak zo snel mogelijk vrij te maken voor een volgende auto. Zo kunnen zoveel mogelijk mensen het laadvak gebruiken.

Het onnodig bezet houden van een laadpaal wordt in de volksmond veelal ‘laadpaalkleven’ genoemd. Laadpaalkleven is in de basis niet verboden maar kan wel leiden tot (grote) ergernis bij ander E-rijders.

Om laadpaalkleven tegen te gaan, kunnen laadpaalexploitanten een bedrag in rekening brengen boven op de stroomprijs. Het kan dus voorkomen dat u bij een laadpaal een tweede, tijdsgebonden tarief betaalt boven op de stroomprijs: het zogenaamde blokkeertarief. Bent u langer dan een bepaalde tijd aan het laden, dan betaalt u een bedrag per minuut dat u de laadpaal bezet houdt.

Ligt het laadvak in een blauwe zone met een tijdsbeperking of wordt er bij het vak zelf een tijdsbeperking aangegeven? Gebruik dan een parkeerschijf. Overschrijding van de parkeerduur kan resulteren in een boete.

 

Via de website van MRA-E(link toevoegen) kunt een aanvraag doen. Uw aanvraag wordt beoordeeld of deze compleet is en of plaatsing van een openbare laadpaal mogelijk en wenselijk is. Indien gegevens onduidelijk zijn of niet compleet zal u per e-mailbericht verzocht worden om meer informatie te verstrekken.

Als de gemeente besluit het laadnetwerk uit te breiden, gaan zij samen met MRA-Elektrisch, de netbeheerder en de laadpaalexploitant op zoek naar de meest geschikte locatie voor een nieuwe laadpaal in uw omgeving.  Er wordt bijvoorbeeld gekeken naar parkeerdruk, of de juiste kabels in de grond liggen en geschikte ruimte.

Op basis van het locatievoorstel wordt een verkeersbesluit opgesteld om de parkeervakken te reserveren voor het laden. Nadat het verkeersbesluit is genomen doorloopt het besluit de bezwaarperiode (meestal is dit 6 weken) waarin omwonenden bezwaar kunnen maken tegen het plaatsen van de paal.

Het definitieve verkeersbesluit – als er geen bezwaren zijn ingediend – wordt door de gemeente doorgegeven aan de laadpaalexploitant. Zij starten het installatieproces.

Het voorbereiden en plaatsen van een laadpaal brengt veel werk met zich mee. Ook is er voor het graafwerk, de bekabeling en het plaatsen van een elektrische installatie afstemming en goedkeuring nodig van verschillende betrokkenen. Dat zijn in ieder geval de gemeente, netbeheerder, exploitant, MRA-E en de aannemer.

Afhankelijk van de specifieke situatie en de netbeheerder kan de doorlooptijd verschillen. De tijd tussen het verzoek van een elektrische rijder voor een nieuwe laadpaal en de daadwerkelijke plaatsing (de doorlooptijd) kan hierdoor lang zijn en oplopen tot wel 8 maanden of langer.

Het aanvragen van een openbare laadpaal is helemaal gratis, hier zijn voor u geen kosten aan verbonden. Het gebruik van een openbare laadpaal is echter niet gratis. Als u de laadpaal wilt gebruiken moet u in het bezit zijn van een laadpas, laaddruppel of laadapp op uw smartphone.

De kosten voor elektrisch laden zijn gekoppeld aan de elektriciteitsprijs. Op dit moment zijn er verschillende aanbieders van laadpalen. MRA-E maakt met hen afspraken over de maximale laadprijs. Elk kwartaal kan de laadprijs veranderen. Kijk voor de actuele kosten op de website van MRA-E.

 

Het kan voorkomen dat een openbare laadpaal een storing heeft. U kunt in zo’n geval bellen met het telefoonnummer dat op de laadpaal vermeld staat.

Als er geen storingsnummer op de laadpaal staat, is het waarschijnlijk geen openbare laadpaal. In dat geval meldt u de storing bij de eigenaar van de laadpaal. Dat is meestal een bedrijf.

Weet u niet van welk bedrijf de laadpaal is? Kijk op Laadkaart van MRA-E wie de beheerder is. Klik op de kaart op het stekkerlogo van de laadpaal, dan verschijnt de naam van het bedrijf.

Als u een eigen parkeerplaats of garage heeft mag u een laadpaal (wallbox) op uw eigen grond zetten. De kosten betaalt u zelf. U heeft daarvoor geen toestemming nodig van de gemeente.

Let op
Als u op eigen terrein een eigen parkeerplaats wil realiseren dan moet u vaak een uitweg naar de openbare weg aanleggen. Hier heeft u een vergunning voor nodig. In Dronten zijn diverse voorwaarden en regels waaraan voldaan moet worden. Zie hiervoor Uitrit of inrit aanleggen en lees de beleidsregels uitwegen gemeente Dronten en eventueel de toelichting hierbij voordat u de aanvraag indient.

Heeft u een andere vraag over elektrisch rijden? De website van MRA-E heeft uitgebreid informatie over elektrisch rijden, laadpalen en hun rol hierin. Mocht u ondanks dat nog vragen hebben, vul dan het contactformulier in via onze website www.dronten.nl.