Huwelijk of geregistreerd partnerschap regelen

Leuk dat je gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap in de gemeente Dronten aangaat! Voor de invulling van uw trouwdag heeft u veel zaken te regelen. Uw huwelijk of geregistreerd partnerschap regelt u in de gemeente waar u wilt gaan trouwen of uw geregistreerd partnerschap wilt laten registreren.

U maakt een melding van uw voorgenomen huwelijk of partnerschap. Na de melding krijgt u automatisch een bevestiging per e-mail. De definitieve bevestiging zal komen zodra alles is goedgekeurd.

De melding doet u minimaal veertien dagen tot maximaal één jaar voor de geplande datum.

Heeft u vragen of wilt u documenten toesturen? Dit kan naar burgerzaken@dronten.nl

U maakt een melding van uw voorgenomen huwelijk of partnerschap. Bij dit formulier maakt u gebruik van uw DigiD. In de melding kunt u meteen alles aangeven, ook van de getuigen.

Weten welke datum er nog beschikbaar is? Kijk dan in het formulier, daar staat precies welke datum en tijden nog beschikbaar zijn.

Let op! Na de melding krijgt u automatisch een bevestiging per e-mail. De definitive bevestiging zal komen zodra alles is goedgekeurd.

Kosten van een ceremonie

Keuze Wat houdt dit in?
Kosteloze ceremonie
  • maandagochtend om 09.00 of 09.30 uur in de kleine trouwzaal van het gemeentehuis;
  • u mag maximaal zeven mensen  meenemen. Er is geen toespraak.
Reguliere ceremonie overdag in gemeentehuis
  • maandag vanaf 10.00 tot 17.00 uur en dinsdag tot en met vrijdag vanaf 09.00 uur tot 17.00 uur in de trouwzaal in het gemeentehuis (om 16 uur is dan het laatst mogelijke tijdstip);
  • u mag maximaal vier getuigen meenemen;
  • het totale gezelschap mag uit maximaal 100 bestaan (de trouwambtenaar, de bode en eventueel de fotograaf wel inbegrepen);
  • u krijgt een persoonlijke toespraak;
  • u kunt gebruik maken van de rode loper, muziek en het carillon;
  • kosten € 562,95.
Reguliere ceremonie op een externe locatie
  • u mag maximaal vier getuigen meenemen;
  • het aantal genodigden bespreekt u met de externe locatie;
  • u krijgt een persoonlijke toespraak;
  • kosten van maandag tot en met vrijdag vanaf 07.00 tot 22.00 uur  € 437,05;
  • kosten van maandag tot en met vrijdag vanaf 22.00 tot 07.00 uur € 474,20;
  • kosten voor zaterdag vanaf 00.00 tot 24.00 uur € 494,55.
Omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk zonder plechtigheid
  • maandag  vanaf 10.00 tot 17.00 uur en dinsdag tot en met vrijdag vanaf 09.00 uur tot 17.00 uur aan de balie in het gemeentehuis (om 16 uur is dan het laatst mogelijke tijdstip);
  • kosten € 83,45

 

Overige tarieven

Omschrijving Kosten
Eenmalig benoemen van een trouwlocatie voor 1 dag. € 27,85
Fysieke beoordeling van de geschiktheid van de externe locatie € 83,45
Een trouwboekje of een duplicaat daarvan. € 26,40
Een luxe trouwboekje of een duplicaat daarvan. € 40,70
Gebruikmaken van een gemeentegetuige bij uw huwelijk, per getuige. € 29,40
Afschrift burgerlijke stand. € 16,60
Annuleren van een (kosteloze) ceremonie voor dat het gesprek met de ambtenaar heeft plaatsgevonden. € 83,45
Annulering van (kosteloze) ceremonie na dat het gesprek met de ambtenaar heeft plaatsgevonden. € 194,70
Administratiekosten wijzigen huwelijk afspraak. € 42,30

 

Bij de gemeente Dronten hebben wij verschillende (aangewezen) trouwlocaties.

In het huis van de gemeente Dronten hebben we 2 ruimtes voor een trouwceremonie:

  • De trouwzaal
  • De Abbert – voor ceremonies met een klein gezelschap

De aangewezen locaties binnen gemeente Dronten kunt u vinden via de aparte pagina van de trouwlocaties.

U bespreekt eerst de locatie, daarna geeft u uw voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap via onze website door. Bij de melding geeft u aan bij welke locatie u de ceremonie zou willen vieren.

Mocht u op een andere plek willen trouwen, dan zult u dat aan moeten vragen met een formulier ‘Aanwijzen huwelijkslocatie’ . Wij zullen dan beoordelen of de locatie geschikt is en eventueel over de benodigde vergunningen beschikt. U vraagt dit minimaal acht weken van te voren aan.

Tijdens de melding van het voorgenomen huwelijk/geregistreerd partnerschap kunt u een  voorkeur voor een trouwambtenaar aan ons doorgeven. U kan voor maximaal 2 trouwambtenaren kiezen. Soms is de ambtenaar van uw voorkeur niet beschikbaar. Het huwelijk zal dan voltrokken worden door een van de andere trouwambtenaren.
Voor een huwelijk met een eenvoudige of een kosteloze ceremonie kunt u géén eigen trouwambtenaar laten benoemen.

De gemeente Dronten heeft 5 trouwambtenaren. Ook wel BABSEN genoemd.
Dit zijn  Christine Huisjes-Venema, Paul SmitMarianne Witteveen, Marleen Vos en Fred Lübbers.
Zij stellen zich graag aan u voor op hun eigen pagina.

Het is mogelijk om het huwelijk / geregistreerd partnerschap te laten voltrekken door een trouwambtenaar van een andere gemeente. De ‘eigen’ trouwambtenaar moet bij een andere gemeente zijn benoemd en bij de rechtbank zijn beëdigd.

Wij wijzen deze trouwambtenaar voor 1 dag in de gemeente Dronten aan.

De trouwambtenaar krijgt geen vergoeding voor het voltrekken van het huwelijk.

De kosten van de trouwboekjes zijn:

  • trouwboekje wit, bordeaux of blauw € 26,40
  • luxe leren trouwboekje crème € 40,70

De getuigen van het huwelijk zorgen ervoor dat het huwelijk rechtsgeldig is. Het is verplicht om getuigen te hebben bij het sluiten van een huwelijk of partnerschap. Dat kunnen 2, 3 of 4 getuigen zijn. Iedereen boven de 18 jaar mag getuige zijn.

Lukt het niet om zelf 2 getuigen te vinden voor het huwelijk? Dan kunt u gebruik maken van getuigen van de gemeente. Hier zijn kosten aan verbonden. Zie hiervoor het kopje ‘Kosten’.

Willen jullie het geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk? U heeft dan geen getuigen nodig.

Uw achternaam wijzigt niet door het huwelijk. U kan wel de naam van uw echtgenoot/partner gebruiken. Alle informatie over naamgebruik en hoe u dit kan aangeven vindt u op de pagina ‘naamgebruik wijzigen’.

 

Als er zwaarwegende redenen zijn om binnen de gestelde termijn van veertien dagen een huwelijk of geregistreerd partnerschap aan te gaan, neem dan contact met ons op via telefoonnummer 14 0321.

Voor een omzetting zijn er geen meldingsformulieren en getuigen nodig.
Wat wel nodig is:

  • Identiteitsbewijzen van u beiden;
  • Eventueel formulieren van een externe niet vast aangewezen trouwlocatie of een eigen BABS;

De aanvraag stuurt u per mail naar: burgerzaken@dronten.nl

Wilt u een andere datum voor het huwelijk/geregistreerd partnerschap kiezen of wilt u de afspraak annuleren? Dan kunt u dit zelf met uw DigiD regelen.
Heeft u een definitieve bevestiging ontvangen en wijzig of annuleert u iets in de melding van het voorgenomen huwelijk/geregistreerd partnerschap? Dan zullen er extra kosten in rekening worden gebracht. Alle kosten kunt u vinden onder het kopje ‘Wat zijn alle kosten van een ceremonie?’

Kiest u voor een geregistreerd partnerschap en gaat u verhuizen naar een ander land? Een geregistreerd partnerschap is niet rechtsgeldig in elk land. Wij adviseren u dan te kiezen voor een huwelijk.

Is uw huwelijk/geregistreerd partnerschap in een andere gemeente, maar woont u in Dronten? Dan regelt u eventueel alleen uw naamgebruik bij ons.

Het is niet toegestaan om te strooien met strooisel na de ceremonie. Andere ideeën die wel zijn toegestaan:

  • Bellenblaas
  • Sterretjes
  • Lintjes aan een stokje (wedding wands)