Het is een vereiste voor de realisatie van de huisvesting dat de verkeersveiligheid wordt beïnvloed. Hier wordt onderzoek naar gedaan.
Sociale veiligheid is belangrijk in gemeente Dronten. Daarom streven we ernaar om een veilige omgeving te creëren voor iedereen, inclusief arbeidsmigranten. Doordat we korte lijntjes hebben en goed samenwerken met het lokale toezicht, houden we de omgeving zo veilig mogelijk.
Bij andere gemeenten, bijvoorbeeld Zeewolde en gemeenten in het westen en zuiden van Nederland, zijn er relatief veel grote(re) locaties. Deze locaties leveren niet meer overlast op dan de kleinere. Hoe groter de huisvesting, hoe strenger de regels rond het toezicht van de huisvester. Het is van belang dat er duidelijke regels komen om overlast te voorkomen, dat er goed en permanent toezicht is en dat u overlast kunt melden. Zo kan hier gelijk tegen worden opgetreden. Dronten eist dit alles van de huisvesters. Voldoet een huisvester hier niet aan, dan verlenen we geen vergunning. Heeft de huisvester al een vergunning, dan zal handhavend worden opgetreden.
De gemeente controleert op regelmatige basis alle locaties en treedt op als er sprake is van overlast, al dan niet naar aanleiding van meldingen.
Andere gemeenten hebben relatief veel grote(re) locaties voor de huisvesting van arbeidsmigranten. De ervaring leert dat grotere huisvesting niet meer overlast oplevert dan kleinere locaties. Hoe groter de huisvesting, hoe strenger de regels rondom het toezicht van de huisvester.
De beschikbare plaatsen in onze gemeente zijn erg beperkt. Alleen de vier genoemde locaties komen in aanmerking. Dat komt omdat de gemeente eigenaar is van drie van de vier percelen. Het vierde is eigendom van De Regt, die deze locatie heeft aangedragen in het kader van onderhandelingen.
Als de huisvesting kleinschaliger wordt, levert dat onvoldoende rendement op. Dat betekent dat huisvesters wegblijven. Daarnaast is het niet zo dat kleinere locaties minder overlast opleveren. De inzet van kleinere locaties betekent ook dat er meer locaties moeten komen om aan de 1.050 plekken te komen.
Hoe de huisvesting er precies uit gaat zien, kunnen we op dit moment nog niet zeggen. Dit is mede aan de huisvester. De huisvesting moet wel aan bepaalde eisen voldoen, zoals landschappelijke en stedelijke inpassing, goede ontsluiting en meer.
Het slaapvertrek voor een arbeidsmigrant is voor maximaal één persoon met een minimale oppervlakte van 5,5 m2. De gebruiksoppervlakte (voorzieningen) is minimaal 15 m2 per persoon. Dat is inclusief de 5,5 m2 per persoon voor het slaapvertrek.
Voor arbeidsmigranten nemen we de Roemernormen over. Voor studenten doen we dit niet. Studenten zijn in het algemeen minder afhankelijk van een huisbaas en stellen andere eisen aan hun huisvesting. Daarom gelden de oppervlaktenormen bij de vorige vraag niet voor studenten.
De exacte planning van de arbeidsmigrantenhuisvesting is nog niet duidelijk, vanwege planologische procedures. Op dit moment zijn er al veel arbeidsmigranten in de gemeente gehuisvest (ongeveer 800). De meeste arbeidsmigranten verblijven hier niet permanent en vertrekken weer nadat het werk stopt. De minderheid vestigt zich permanent.
We hebben een algemeen loket waar u terecht kunt met klachten. Hier kunt u ook klachten rondom de huisvesting van arbeidsmigranten kwijt.
De 1.050 extra plaatsen die gemeente Dronten de komende jaren realiseert voor arbeidsmigranten, zijn voor de bestaande en toekomstige voorzieningen geen probleem. Gemeente Dronten heeft ambitieuze groeiplannen en hierbij hoort ook de toename van de vereiste voorzieningen.
Voor de eigen bevolking en andere doelgroepen worden andere gevarieerde woningbouwplannen ontwikkeld.