Veelgestelde vragen Algemeen

Een arbeidsmigrant is iemand die over het algemeen tijdelijk naar Nederland komt om te werken. De arbeidsmigrant komt werk doen waar in Nederland onvoldoende arbeidskrachten voor te vinden zijn.

Het werk dat arbeidsmigranten doen, kenmerkt zich als routinematig werk met flexibele werkuren. Hiervoor zijn onvoldoende Nederlandse werknemers te vinden.

Ja, arbeidsmigranten moeten huur betalen. Zij hebben geen recht op gratis voorzieningen of vervoer.

Er is geconstateerd dat het huidige beleid nog niet het gewenste effect heeft, want er is nog steeds een tekort aan circa 1.050 huisvestingsplekken voor tijdelijke arbeidsmigranten. Op 3 november 2022 heeft de raad een motie aangenomen, waarin de raad het college onder andere de opdracht heeft gegeven om huisvesting op bedrijventerreinen en andere geschikte locaties te onderzoeken. Met de aanpassing van het beleid en het sluiten van de overeenkomst blijft het college binnen de beleidskaders en opdracht die door de raad aan het college zijn gegeven:

  1. De hierboven genoemde motie: aanwijzing van locatie op bedrijventerreinen, actieve en regisserende rol college hierbij;
  2. Beleidsvisie juni 2020: realiseren huisvesting voor 1.035 arbeidsmigranten en het  oplossen van grote concentratie aan studentenwoningen in Dronten-Noord.

Uit onderzoek van provincie Flevoland uit 2019/2020 is gebleken dat in de gemeente Dronten tot 2030 in totaal 1.050 extra plaatsen voor arbeidsmigranten noodzakelijk zijn. Op dit moment zijn er ongeveer 800 arbeidsmigranten gehuisvest.

Het gaat om vier locaties: Bruggepoort (voormalig gemeentelijk gronddepot), het daarnaast gelegen perceel (reserve), het perceel bij N307-Colijnweg en de Oude IJssel/Kromme Rijn.

De gekozen locaties zijn geschikt en in overeenstemming met de eerdergenoemde raadsmotie van 3 november 2023, omdat ze niet in het centrum of woongebied liggen, maar ook niet afgelegen in het buitengebied. Vanaf deze locaties zijn alle voorzieningen voor arbeidsmigranten goed te bereiken. Daarnaast vormen de locaties op de bedrijventerreinen geen belemmering voor bestaande bedrijven. In de praktijk is gebleken dat de vestiging van arbeidsmigranten op bedrijventerreinen zorgt voor minder verkeersbewegingen, omdat een deel van de arbeidsmigranten die op het bedrijventerrein zijn gehuisvest daar ook werkzaam zijn.

De twee belangrijkste locaties (Bruggepoort gronddepot en N307-Colijnweg) maakten onderdeel uit van een jarenlang onderhandelingstraject. Tot aan de totstandkoming van de overeenkomst was het niet mogelijk om informatie over de locaties te delen, zonder een negatieve invloed op de onderhandelingen. Dit neemt niet weg dat de raad nog uitspraak moet doen over de aanvaardbaarheid van de locaties.

Nee, op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunt u geen formeel bezwaar of beroep indienen. U kunt wel uw mening geven door mee te praten in de raad. U kunt zich hiervoor voorafgaand aan de raadsvergadering aanmelden (zie voor de kalender en te bespreken agendapunten de website van de gemeenteraad). Ook kunt u uw mening voorafgaand aan de vergadering schriftelijk of via griffie@dronten.nl indienen.

In de uitspraak van de Hoge Raad is bepaald dat overheden niet meer één-op-één de eigendom van grond en opstallen en (erf)pachtrechten kunnen overdragen aan derden, tenzij er omstandigheden zijn die dit rechtvaardigen Dit moet goed worden onderbouwd, gepubliceerd en derden kunnen hiertegen een kort geding aanspannen.

In het geval van De Regt is gemeente Dronten van mening dat omstandigheden om af te wijken aan de orde zijn: er is een te grote concentratie aan studentenwoningen in Dronten-Noord. De situatie moet in overeenstemming met beleidsuitgangspunten worden aangepast (1 studentenwoning in straal 100m) en de enige die dit kan realiseren (omdat het merendeel van de woningen van hem is), is De Regt.

Tender is Engels voor aanbesteding. Dit is een procedure waarbij een opdrachtgever bekendmaakt dat hij een opdracht wil laten en bedrijven vraagt om een offerte voor een bepaald tijdstip in te dienen. Er worden selectiecriteria gehanteerd op basis waarvan een keuze wordt gemaakt welk bedrijf de opdracht mag uitvoeren.

In dit geval is de gemeente opdrachtgever. De gemeente heeft de opdracht om arbeidsmigrantenhuisvesting te realiseren bekendgemaakt. Verschillende bedrijven hebben hiervoor een offerte geleverd. Aan de hand van selectiecriteria is de keuze gemaakt welk bedrijf de opdracht mag uitvoeren. Dit bedrijf wordt de huisvester van arbeidsmigranten.

Een belangrijke aanpassing ten opzichte van het huidige beleid, is oprichting van een kwaliteitscommissie. Deze kwaliteitscommissie wordt ingeschakeld bij zowel één initiatief als meer initiatieven. In geval van arbeidsmigrantenhuisvesting vervangt de kwaliteitscommissie de Intake- en Omgevingstafel. Het initiatief dat het meeste recht doet aan de belangen van de omgeving én aan de belangen van de arbeidsmigranten (kwaliteit en locatie van de huisvesting), legt de commissie vervolgens voor aan het college. Dit gebeurt in de vorm van een zwaarwegend advies.

De gemeenteraad beslist volgens de huidige planning vóór het zomerreces van 2024 over de huisvesting.

Nee, dat is niet zeker. Voor de daadwerkelijke huisvesting is een bestemmingswijziging noodzakelijk. Dit betekent dat er een planologische procedure moet worden doorlopen. Dit proces is nodig wanneer we plannen maken, wijzigen of vaststellen voor hoe we land gebruiken, zoals waar gebouwd mag worden. Op deze manier zorgen we ervoor dat onze plannen in lijn zijn met de regels, doelen en belangen van de gemeente. Tijdens dit proces moeten we aantonen dat onze plannen voldoen aan verschillende eisen, zoals veiligheid op de weg, geluidsoverlast en ruimtelijke inpasbaarheid.

De onderzoeken zijn niet bij voorbaat gedaan, omdat er eerst is gekeken naar welke locaties mogelijk geschikt zijn. Dat zijn er vier. Het is niet verstandig om van tevoren al onderzoek uit te voeren, omdat er nog geen concrete plannen zijn voor de inrichting van de percelen. Pas als die er zijn, kunnen we goede onderzoeken doen.

Tegen de vaststelling van beleid kunt u geen juridische stappen nemen. Tegen de planologische procedures na de vaststelling van het beleid wel. U kunt een zienswijze indienen en na het besluit kunnen omwonenden en nabijgelegen bedrijven in beroep gaan bij de Raad van State.