Waar doet u uw boodschappen?
Mening van inwoners vormt basis voor nieuw retailbeleid
De gemeente Dronten vindt het belangrijk dat het aanbod van winkels en horeca in de winkelcentra aansluit bij de wensen en behoeften van de inwoners. Om hier zicht op te hebben doet de gemeente mee aan provinciaal onderzoek naar winkelgedrag. Inwoners kunnen daarbij online een vragenlijst invullen over hun koopgedrag. De resultaten van dit onderzoek zullen gebruikt worden bij de nieuw op te stellen retailvisie en uitvoeringsagenda die moet aangeven hoe onze winkelgebieden vitaal en toekomstbestendig blijven.
Mening van inwoners belangrijk
Wethouder Siert Jan Lap: “Sinds Covid-19 is de algemene lijn in Nederland dat steeds meer inwoners online aankopen doen. Dat zal in Dronten niet anders zijn. Is dat blijvend? En zo ja, wat betekent dat voor de winkelgebieden? Zijn winkelcentra voldoende bereikbaar en wat betekent een nieuwe wijk voor de voorzieningen? Belangrijk dus om te weten waar inwoners hun aankopen doen, hoe zij winkelen en wat zij vinden van de centra. Meten is weten. En dat kan met dit onderzoek.”
Deelnemers gezocht
In september ontvangen inwoners uit gemeente Dronten een brief waarin zij uitgenodigd worden mee te doen aan het onderzoek. Zij ontvangen een schriftelijke uitnodiging in de brievenbus. De huishoudens zijn willekeurig geselecteerd. Inwoners die geen brief krijgen, maar wel graag willen meedoen kunnen – anoniem en vanaf 12 september – de vragenlijst invullen via www.startvragenlijst.nl/koopgedrag. Het onderzoek wordt uitgevoerd door I&O Research, Bureau Stedelijke Planning en BRO en werd al eerder uitgevoerd in 2019. Onder alle deelnemers van het onderzoek worden 50 cadeaukaarten van € 25 verloot.
Meer informatie
Meer informatie over het onderzoek is te vinden op www.koopstromen.nl. Daar staat onder andere een kort filmpje met uitleg over het onderzoek. Mailen kan naar info@koopstromen.nl.